BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

07-04-2023

Kerngebruikerschap uit het oogpunt van ICT

In een vorig blog legden we al eens uit wat de invloed van kerngebruikerschap op de verschuiving naar klantdenken is. Misschien ben je daardoor wel geïnteresseerd geraakt in het aanstellen van een nieuwe kerngebruiker of het herijken van de beheerorganisatie. Maar hoe wordt kerngebruikerschap vanuit ICT gezien? En wat zijn nou precies de verantwoordelijkheden van een kerngebruiker?

De verantwoordelijkheden van een kerngebruiker
Allereerst moet een kerngebruiker het proces beheersbaar houden binnen de ICT kaders. De business kan nog zoveel willen, het moet wel werkbaar blijven voor ICT. Ook ligt de focus van een kerngebruiker altijd op het faciliteren van verbetering. Daarnaast moet een kerngebruiker verspilling binnen het proces zien, maar ook wegnemen. Dit is vanuit het oogpunt van ICT bezien, maar hoe ziet dit oogpunt er eigenlijk uit?

Kerngebruikerschap uit het oogpunt van ICT
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, is vanuit de business behoefte om mee te denken in de ICT processen. Maar ook vanuit ICT is behoefte aan kerngebruikerschap. ICT kan de mooiste applicaties ontwikkelen en implementeren, zonder goed gebruik door de business zijn deze niets waard. Door inzichtelijk te maken wat applicaties kunnen en hoe deze het proces ondersteunen voorkom je dat deze applicaties een eigen leven gaan leiden. Maar ook veranderingen op het gebied van behoeftes, wet- en regelgeving en inzichten maken dat de verbinding tussen business en ICT gemaakt moet worden. Zie het activeren van een collega in de rol als kerngebruiker dan ook als een gouden zet.

Een kerngebruiker per proces of per applicatie?
Nu je weet hoe ICT naar kerngebruikerschap kijkt, ontstaat vaak de logische vervolgvraag: heb ik dan een kerngebruiker per proces of per applicatie nodig? Omdat vaak meerdere applicaties bij één proces komen kijken, is het nodig dat een kerngebruiker een goed integraal beeld heeft van deze applicaties. Daarom raden wij een kerngebruiker per proces aan. Echter, het kan voorkomen dat een proces dusdanig groot is, dat het nodig is om het kerngebruikerschap op te delen. Dit kan op twee manieren:

1. Twee kerngebruikers met iedere een specialisme
Geef twee collega's de rol van kerngebruiker en zorg dat het 100% duidelijk is wie wat doet. Maak bijvoorbeeld collega één aanspreekpunt voor de online dienstverlening, en collega twee aanspreekpunt voor de interne applicatie.

2. Het proces in tweeën delen
Maak twee functies binnen het proces, bijvoorbeeld een administratieve- en een uitvoerende functie

Kerngebruikerschap in de toekomst
Ondanks dat in de toekomst nog veel meer processen geautomatiseerd worden, blijft de rol van kerngebruiker van groot belang. Want wat dacht je van de voortdurende transitie naar de cloud? Of de technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen? Het blijft dus relevant om de brug te slaan tussen business en ICT, en zo de focus van procesdenken naar klantdenken te faciliteren. De inhoudelijke taken van de kerngebruiker zullen ongetwijfeld veranderen, wat het belang van kerngebruikers alleen maar laat toenemen.

Ben jij ook overtuigd van het belang van een kerngebruiker, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij het aanstellen van de juiste collega's? Neem dan eens contact met ons op, we denken graag mee.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?