BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

10-03-2022

De vier meest gehoorde klachten over interne communicatie

We schreven het al eerder: verbindende communicatie gaat in onze ogen altijd over de mens. Toch gaat er geregeld iets mis. Wat zijn de vier meest gehoorde klachten over interne communicatie, en vooral ook: hoe voorkom je ze? We nemen je mee in deze blog.

1. Ik ben niet meegenomen
Wil je dat iedereen zich betrokken voelt, dan moet je je niet alleen focussen op die ene projectgroep of die twee teams die met de verandering te maken hebben. Verandering heeft altijd impact op alle lagen van de organisatie. Communiceer dan ook naar alle lagen van de organisatie, op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau.

2. Ik had de boodschap anders begrepen
Als je op alle niveaus van de organisatie communiceert, zorg dan ook dat je de boodschap aanpast aan je doelgroep. Op strategisch niveau zijn niet alleen andere dingen relevant dan op operationeel of tactisch niveau, ook je tone-of-voice zal anders zijn. Alleen zo creëer je draagvlak, wat een belangrijke succesfactor is voor het slagen van elk project en elke verandering.

3. Ik weet niet wanneer wat gaat gebeuren
Zorg dat er een communicatieplan ligt voor je begint en koppel communicatiemomenten aan mijlpalen in het traject. Communiceer niet om te communiceren, dat zorgt alleen maar voor meer onduidelijkheid. Communiceer als je echt iets te vertellen hebt en pas je boodschap aan aan de doelgroep. Vertel alleen wat voor hen belangrijk of interessant is.

4. Ik weet niet bij wie ik te rade kan gaan
Een goede kick-off kan helpen om de projectdeelnemers en stakeholders te informeren. Bespreek met hen hoe en wanneer je wilt communiceren naar welke doelgroep en welke informatie over het project voor welke doelgroep interessant en belangrijk is. Zo zorg je ook dat iedereen weet bij wie ze terecht kunnen in het geval van zorgen en vragen.

Nieuwsgierig?
In elke organisatie werkt de communicatie weer een beetje anders, qua middelen, qua cultuur, maar ook qua type mensen dat er zit. Er zijn altijd mensen met een brede interesse en mensen die wat minder betrokken zijn. Een communicatieplan maken is voor elke corporatie weer maatwerk waarin de juiste aandacht moet worden gegeven aan mens, techniek, scope, budget én kwaliteit. Benieuwd wat BE impulse voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?