BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

28-03-2022

De kracht van transparantie en luisteren

Om samen verder te komen moet iedereen in de organisatie bereid zijn transparant te zijn en open te staan voor de mening van anderen. Hoe kan het management hieraan bijdragen? In dit blog delen we een aantal inzichten.

Waarom is transparantie belangrijk?
De kracht van transparantie is dat je laat zien dat je met de ander bezig bent. Dat je niet op basis van aannames werkt aan oplossingen, maar echt in gesprek gaat met elkaar. Gaat het bijvoorbeeld om een systeemaanpassing, waarvan nogal eens wordt gedacht dat het makkelijk ‘geregeld' kan worden, dan kan inzicht in de techniek laten zien dat dit niet altijd zo is. Belangrijk is het om te laten zien waarmee je bezig bent en daarover ook communiceert. Communicatie draagt bij aan transparantie en aan het creëren van de juiste verwachtingen.

En zo kun je als manager daarin bijdragen
Transparantie vraagt om verbinding. Als manager is het belangrijk dat je in verbinding staat met je medewerkers. Dat je betrokken bent. In welke vorm, dat is afhankelijk van wat past bij de mensen of organisatie. Bij de één werkt het als de manager dagelijks rondloopt op de afdeling, terwijl bij de ander zo af en toe inchecken werkt. Lever daarin maatwerk en verdiep je in wat de mensen willen.

Ga in gesprek
Het is belangrijk dat je als management bereid bent je te verdiepen in het proces waarbinnen medewerkers werken. Ga dus in gesprek met de mensen in het veld en begrijp wat er aan de hand is. Dat zorgt ervoor dat je dichterbij de mensen komt te staan. Het effect daarvan is dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen en eerder geneigd zijn harder te werken, omdat ze zien dat ze daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie. Wil je mensen in hun kracht zetten, dan zul je ze moeten leren kennen.

Het werkt als een vliegwiel
Een open en transparante relatie tussen medewerkers en het management heeft een gunstig effect op hoe medewerkers met elkaar en externe partijen omgaan. Het werkt als een vliegwiel, waarbij je als management functioneert als katalysator. Dat betekent wellicht investeren in het begin, maar het betaalt zich altijd uit. Iedere medewerker wil dat het werk leuker en beter wordt. Op het moment dat er signalen zijn dat dat niet het geval is, vraag je dan af waarom dat zo is. Welk obstakel ervaart de medewerker om niet mee te willen? Voer dáárover het gesprek.

Van gedachten wisselen?
Wat we zien, is dat binnen veel corporaties de verantwoordelijkheid terug in de organisatie wordt gelegd. We willen alle verantwoordelijkheid het liefst laag in de organisatie hebben. Maar wat daardoor gebeurt, is dat de kloof tussen management en medewerkers eigenlijk groter wordt. Loop je daar ook tegenaan en wil je eens van gedachten wisselen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?