BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

07-04-2022

Help, mijn huurder wil ook iets zeggen

De huurder van nu wil meebeslissen en een stem hebben in het reilen en zeilen rondom hun eigen thuis. Als corporatie kun je niet anders dan daarin meebewegen. Maar hoe doe je dat precies? In dit blog helpen we je op weg.

Oog voor de huurder
Het begint met laten zien dat je oog hebt voor de huurder. Huurders zijn heel verschillende mensen. De ene huurder huurt al vijftig jaar bij dezelfde corporatie en vindt het lastig hulp te vragen of een melding te maken. Hij lost zaken liever zelf op. De andere huurder belt bij ieder mankement de corporatie op; dat vindt hij zijn goed recht. Ook zitten er verschillen in achtergrond en financiële situatie. Maar wat alle huurders met elkaar gemeen hebben: ze moeten het met hun verhuurder doen. Bij ontevredenheid kunnen ze niet gaan 'shoppen’ naar een andere verhuurder. Dat vraagt van corporaties dat ze verantwoordelijkheid nemen en zorgdragen voor hun huurders.

Trotse huurder
Als verhuurder is het belangrijk dat je zichtbaar bent achter de voordeur, dat huurders vertrouwen hebben in wat je doet en je dus ook steunen als corporatie. Wat je eigenlijk wilt, is dat huurders trots zijn om bij jou te huren. Dat is natuurlijk tegenstrijdig; ze hebben niet echt een keus. En toch vinden we dat je zou moeten werken aan die trotse huurder. Een trotse huurder zegt namelijk alles over hoe de corporatie oog heeft voor die huurder.

Geef ze een stem
Hoe je van een huurder een trotse huurder maakt? Door ze een stem te geven. Bijvoorbeeld via een huurdersbelangenvereniging, iets waarmee veel corporaties gelukkig al werken. Maar deelnemen in een huurdersbelangenvereniging is niet voor iedere huurder weggelegd. Echt in gesprek gaan met huurders vraagt dan ook meer inzet. Haal de huurder letterlijk naar binnen: betrek de huurder bij interne overleggen, organiseer 1-op-1 overleggen en nodig huurders uit om eenmalig input te leveren. Of laat de medewerkers die achter de voordeur komen het gesprek voeren. Ook kun je samenwerken met andere partijen, zoals maatschappelijke (welzijns)organisaties, vrijwilligers of stichtingen.

Wees transparant
Vervolgens is het belangrijk dat je transparant bent in wat je doet, waarom je het doet en waaraan het bijdraagt. Dat zorgt ervoor dat huurders snappen waarom dingen gedaan worden. Neem bijvoorbeeld zonnepanelen: een huurverhoging van vijf euro wordt acceptabel als huurders ook weten dat er een besparing op gaskosten tegenover staat én dat het bijdraagt aan een duurzame wereld.

Het begint bij klantdenken
Renovatie, verduurzaming en onderhoud zijn bij uitstek onderwerpen waarover je in gesprek wilt zijn met huurders. Maar denk ook aan communicatiekanalen. Vaak zien we dat corporaties denken te weten wat huurders willen, maar dat het in de uitvoering dan toch anders loopt. Zoiets als chatten bijvoorbeeld. Stel dat je daaraan denkt, wat betekent dat dan concreet. Moet je dan ook binnen een minuut antwoorden? Wil de huurder het daadwerkelijk? Kortom, ga met huurders in gesprek over hoe zij willen dat je met elkaar communiceert en pas daar je kanalen op aan. Dat gaat dan over klantdenken. Daarover gaat ons volgende blog!



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?