BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

11-07-2022

Hoe selecteer en waardeer je een kerngebruiker?

In ons vorige blog vertelden we over het belang van kerngebruikers in een organisatie. Nu zoomen we in op de competenties en waardering.

Competenties
Het ligt redelijk voor de hand, maar als eerste is het belangrijk dat een kerngebruiker de processen inhoudelijk kent (end-to-end) om zodoende continu te kunnen verbeteren. Dat gaat om de eigen processen, maar ook andere (horizontale) bedrijfsprocessen. Verder is affiniteit met IT en applicaties van belang. En, maar dat is meer een ongeschreven regel, is het handig wanneer de kerngebruiker 'een prettige collega' is. De kerngebruiker moet namelijk de brug slaan tussen de applicatie en de organisatie en dat is makkelijker voor iemand die goed ligt in een team of organisatie. Tot slot is een goede kerngebruiker energiek en flexibel, om daarmee op een positieve en enthousiaste wijze draagvlak te creëren voor de verandering of verbetering.

De struggle tussen functie of rol
In ons vorige blog schreven we dat kerngebruikerschap een rol is, geen functie. In de praktijk zien we dat organisaties daarmee worstelen. Onder andere omdat het tijd kost. Het is een rol die iemand erbij krijgt en de hoeveelheid tijd en effort die daarin gaan zitten, wordt door het management nogal eens onderschat. Op dat niveau ontstaan dan ook gesprekken over hoe om te gaan met die rol; opnemen in het functieprofiel, een aparte functie van maken? Terwijl de waardering zelden om geld gaat.

Hoe waardeer je de kerngebruikers dan wel?
Het voornaamste aspect hierin is tijd en vertrouwen. Tijd om dingen uit te voeren, laten zien dat het fijn is dat iemand de rol oppakt, steunen en mandaat geven. Als het een rol is, hoeft er geen andere salarisschaal aan te hangen, want iedereen doet wel iets extra. De ene collega zit bijvoorbeeld in de OR, alleen zo’n rol wordt door de rest van de organisatie goed gezien. Dat is niet zo bij de kerngebruiker, of in elk geval minder, en daarom is commitment en steun vanuit het management des te belangrijker. Dat zorgt ervoor dat de kerngebruiker zich gesteund voelt door de organisatie en echt een bijdrage kan leveren aan de verbetering die je als organisatie voor ogen hebt.

Van kerngebruiker naar functioneel beheerder
Wat tot slot ook zo kan zijn, is dat een goede kerngebruiker zoveel tijd aan de werkzaamheden kan én wil spenderen, dat deze doorgroeit naar een functioneel beheerder. Een waardevolle stap, want het betekent dat iemand met plezier aan het werk is en zijn of haar passie volgt. Tegelijkertijd betekent het ook dat de oorspronkelijke rol, die van kerngebruiker, opnieuw vervuld moet worden. Dat is tevens een goed moment om opnieuw te kijken naar een goede werkverdeling, naar waar de grens ligt tussen een kerngebruiker en een functioneel beheerder.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?