BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

29-08-2022

De aantrekkingskracht van een authentieke corporatie

In een gelukkige organisatie bruist het van ideeën. Medewerkers werken met plezier en klanten worden je fan. Maar hoe word je zo’n authentieke organisatie?

Waar hebben we het over?
Een authentieke corporatie kent eigen normen en waarden en een eigen omgangscultuur. Zo’n organisatie loopt niet mee met de massa en is in staat zelf autonome beslissingen te nemen, die in het belang zijn van de organisatie, medewerkers en klanten.

Prettige bedrijfscultuur
Corporaties zijn op dit onderwerp in beweging. Ooit kwamen ze vanuit een ambtelijke omgeving en maken al een aantal jaar de omslag naar authentieke organisaties. Van ‘zo doen we het altijd’ naar ‘kan het ook anders’. Dat is misschien niet altijd makkelijk, maar het kan zeker wel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hiërarchie, die er altijd is, niet per definitie fysiek aanwezig is. Het management hoeft niet op de bovenste verdieping te zitten, om maar iets te noemen. Veranderingen vragen het nodige van een organisatie. Daar staat tegenover dat een prettige organisatiecultuur veel waard is. Extern winnen is intern beginnen. Mensen die met plezier werken, delen dit met de klant. De krappe arbeidsmarkt maakt het nodig dat gemotiveerde medewerkers zich aan jouw organisatie te binden.

Voor de nieuwe generatie
Authenticiteit is ook belangrijk om de jongere generatie aan te trekken. Jonge professionals hebben heel wat te bieden en zeker gezien de gespannen arbeidsmarkt zijn ze voor iedere corporatie een belangrijke doelgroep. Starters zijn van nature flexibel en passen zich snel aan bij veranderende situaties. Ze werken graag voor een organisatie die een duidelijke visie heeft en leveren graag een bijdrage aan de wereld.

Stap voor stap
Onze nieuwe collega Marlinde, die vlak na de zomer bij ons van start gaat, weet hoe belangrijk authenticiteit is: “Wat je vaak ziet bij corporaties, is dat het lastig is om patronen en de cultuur te veranderen. Dit gaat stap voor stap. Wat daarin ontzettend helpt, is de collega's en medewerkers meenemen in de visie (vanaf de start), in de veranderingen in de maatschappij en de behoeften van de klant. Daardoor gaan zij begrijpen en ook echt gaan voelen dat 'wat we altijd deden niet altijd meer werkt'. Dit vraagt om het goede voorbeeld geven, openstaan voor nieuwe ideeën en feedback leren geven en krijgen. Dat is belangrijk, want als je wil veranderen en buiten meer naar binnen wil halen, dan begint dat aan de basis, bij jezelf en je collega's."

Corporaties veranderen en dat is maar goed ook. Meer dan ooit is het nodig om successen te vieren, in contact te zijn met je medewerkers en scherp te blijven op je authenticiteit. Bouw aan onderling vertrouwen, als basis voor autonomie. En werk samen met alle medewerkers aan een gezamenlijk en zinvol doel.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?