BE your own Impulse!
 
 

Nieuws


Terug naar overzicht

26-09-2022

Weten onze huurders eigenlijk wel wat ze van ons mogen verwachten?

Onze huurder is ook onze klant. Tegenwoordig gebruiken we die termen door elkaar. Dat is op zich een goede ontwikkeling, want het draagt bij aan een goede relatie tussen woningcorporaties en huurders. Maar er zit ook een andere kant aan.

Van huurder naar klant
Midden jaren negentig was een heel andere tijd. Huurders werden huurder genoemd, of bewoner. Vaak was de dienstverlening beperkt en gericht op het zo efficiënt mogelijk maken voor de eigen organisatie. Denk aan beperkte bereikbaarheid, drukbezette telefoonlijnen en reparatieverzoeken zonder afspraak. In de jaren daarna werd de huurder steeds meer als klant gezien er ontwikkelden woningcorporaties een klantvriendelijke houding met klantgerichte dienstverlening.

Op zich niets mis mee, toch?

In basis niet, wat ons betreft. Echter, de liefde tussen huurder en woningcorporatie staat vandaag de dag soms wel onder druk. Dat zit ‘m vooral in de verwachtingen. Doordat de huurder én verhuurder beiden een bijdrage leveren voor prettig wonen, is het zo dat grenzen soms vervagen. Wat mogen wij van een huurder verwachten én belangrijker nog: wat mag de huurder van ons verwachten?

Samen verantwoordelijk
Zonder huurder geen woningcorporatie, zonder woningcorporatie geen huurder. In de basis bestaan woningcorporaties om te voorzien in passende en goede huisvesting. Bekeken vanuit de huurders gaat dat om een eerste levensbehoefte. Dat maakt dat de relatie misschien nog wel verder gaat dan een klantrelatie. Samen ben je verantwoordelijk voor prettig en fijn wonen. Het is belangrijk te investeren in die gezamenlijkheid. Blijf bijvoorbeeld goed in contact met de bestaande huurders. Dan kan door successen te vieren, zoals mijlpalen in belangrijke nieuwbouwprojecten, maar ook door sociale of leefbaarheidsinitiatieven onder de aandacht te brengen, sociaal betrokken te blijven en weten wat er achter de voordeur speelt. Bij nieuwe huurders investeer je in het onboarden. Zo’n huurder komt binnen zonder echt te weten waar hij of zij is terechtgekomen. Dat is hét moment om duidelijk te vertellen wie je bent, waarvoor de huurder bij je terecht kan en waarvoor niet. Zo manage je de verwachtingen en deel je de verantwoordelijkheid voor prettig wonen.

Happy people
Als je duidelijk bent in wie je bent, waar je voor staat, waarvoor mensen bij je terecht kunnen en waarvoor niet, dan straalt dat ook af naar je interne organisatie. De verwachtingen zijn helder, er is minder ruis op de lijn en klanten zijn tevreden. Dat draagt bij aan een prettige organisatiecultuur en bouw je aan een authentieke woningcorporatie De aantrekkingskracht van een authentieke corporatie waarin medewerkers met plezier werken en klanten je fan worden.



Terug naar overzicht



Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste informatie, interessante weetjes en ontwikkelingen?