Hoe zorg je ervoor dat een nieuw idee of verandering wordt geaccepteerd? Of beter nog: omarmd? Draagvlak is hierin allesbepalend.
Neem als voorbeeld de overstap naar de cloud met het applicatielandschap. Bijna alle woningcorporaties worstelen hiermee. Het is een must, maar de weg daar naartoe is ingewikkeld. Het is spannend en er wordt naar elkaar gekeken en afgewacht tot een ander de eerste stap neemt.
Dat doet ons denken aan het filmpje van the dancing guy: één man gaat dansen, de rest kijkt toe, niemand durft mee te doen, totdat...
Wat kunnen we hiervan leren?
In het filmpje wordt haarfijn uitgelegd welke lessen we hieruit kunnen leren als het gaat om leiderschap. Maar welke lessen kunnen woningcorporaties hier nou uit leren, als je kijkt naar draagvlak voor een verandertraject, bijvoorbeeld de overstap naar de cloud?
Als eerste is er de focus op de early adopters. Net als in het filmpje; er zijn altijd een paar mensen die het vrij snel zien zitten. Juist die groep mensen moet je koesteren in verandertrajecten. Wat je namelijk vaak ziet, is dat er veel goeie ideeën zijn, maar zonder draagvlak of early adopters blijft het bij een idee. Je hebt die groep mensen dus nodig om het uit te voeren én om draagvlak te creëren. Vertel je plan, word enthousiast en focus je op degenen die mee willen.
Maak dan een tijdsplan voor je idee en zorg voor duidelijke communicatie. Ga vervolgens aan de slag en richt nog steeds je aandacht op mensen die mee willen. Pas op voor de valkuil: richt niet je aandacht op de -vaak grotere- groep die niet wil. Luister wel naar de zorgen en de vragen, geef dat een plekje maar laat het je niet weerhouden.
Net als the dancing guy: de omstanders twijfelen, maar de danser blijft enthousiast. Vervolgens is er maar één iemand nodig die aanhaakt om een beweging in gang te zetten. Voordoen, samendoen, meedoen. In eerste instantie zijn er nog steeds mensen die blijven zitten, het spannend vinden, maar wel enthousiast raken. Om tot slot toch zelf ook in beweging te komen.
Het is belangrijk dat mensen in beweging komen, omdat die groep geweldig bijdraagt in het creëren van draagvlak. En dat is weer belangrijk, omdat draagvlak ervoor zorgt dat een nieuw idee of verandering wordt geaccepteerd. Draagvlak in een organisatie zorgt ervoor dat managers of teamleiders beslissingen kunnen nemen waar iedereen achter staat. In ons volgende blog zoomen we meer in op de tien stappen die je kunt nemen in het creëren van draagvlak.
Blijf op de hoogte!
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.